Historie
Od nejstarších dob ovlivňovala řeka Vltava život ve Praze. Paroplavba zde znamenala významnou historickou epizodu, kdy se měnil i charakter vltavských nábřeží i životní styl obyvatel města. Parníky a osobní lodní doprava patří k Praze už od 40. let 19. století a dodnes jsou součástí historického koloritu města.
Tradice paroplavby v Praze začíná už s pokusy Josefa Božka na parním člunu ve Stromovce. První parník Bohemia zde postavil Angličan John Joseph Ruston a spolu s majitelem lodi Johnem Andrewsem ho předvedl Pražanům v květnu 1841. Bohemia pak sloužila na Labi na trase do Drážďan, do Prahy zajížděla jen výjimečně za příznivých plavebních podmínek.
Další pokus v roce 1857 Angličana J.W. Pierce a J. Wintra z Weiheru (u Děčína) zavést na Vltavě v Praze paroplavbu skončil neúspěšně.
První úspěšný pokus zavést v Praze osobní lodní dopravu je spojen se založením Pražské paroplavební společnosti (PPS) v roce 1865. Iniciátorem jejího vzniku by František Dittrich, pozdější pražský primátor, a byla zavedena jako ryze český podnik. První parník Praha společnost získala už v roce 1865, další parník Vltava následoval o rok později. Nejstarší parníky PPS dodala zpravidla Rustonova loděnice z Prahy, která v té době patřila mezi největší rakouské podniky v oboru.
Od konce 80. let 19. století PPS vlastnila už poměrně velký lodní park, který postupně obměňovala. Poslední parníky společnost získala ve 40. letech, dva z nich jsou ještě v provozu. Jádro současného lodního parku ovšem tvoří osobní lodě.
Osobní lodní doprava provozovaná PPS se ve svých počátcích omezovala zejména na plavby po Praze a do Štěchovic, později byla ovšem rozšířena i do Mělníka na dolní Labe do Hřenska a na střední Labe až do Kostelce n. L. a do Nymburka. Byl o ní značný zájem, vrchol ve výkonech byl koncem 19. století a ve 20. a ve 40. letech 20 století. Po finančních potížích, které měla společnost ve 30. let v ní získal podíl stát, jistou dobu přímo patřila Dopravnímu podniku hl. města Prahy. Od roku 1992 je znovu soukromým podnikem a tato změna přinesla výrazné investice do rozvoje lodního parku do zkvalitnění služeb pro klienty.
Linkové plavby
Praha-Mělník: plavba historickým kolesovým parníkem k soutoku dvou největších řek u nás a zpět
Praha-Slapy: linková plavba pod Slapskou přehradu do Třebenic a zpět
Praha-Troja: plavba napříč celou Prahou až do Troje k ZOO
Troja-Praha: plavba ze ZOO na Rašínovo nábřeží
Okružní plavby
Velká plavba Prahou: vyhlídková plavba pod Vyšehrad, historickým centrem k ostrovu Štvanice a výstup u Čechova mostu (Dvořákovo nábř.)
Malá plavba Prahou: okružní plavba okolo Střeleckého ostrova k Národnímu divadlu a pod Vyšehrad (MIN. 10 osob)
Oběd na lodi: v průběhu plavby celým centrem je na lodi připraveno rautové občerstvení. !!Pouze pro skupiny od 20 osob!!
Večeře na lodi: V průběhu plavby celým centrem je na lodi připraveno rautové občerstvení, za poslechu živé hudební produkce. !!Pouze pro skupiny od 20 osob!!
Plavba se zákuskem a nápojem (pivo, víno, nealko, káva, čaj): Vyhlídková plavba pod Vyšehrad, historickým centrem k ostrovu Štvanice a výstup u Čechova mostu ( Dvořákovo nábřeží IHC ), odjezd 17.00 Rašínovo nábřeží
Večeře na parníku Vyšehrad „ALL INCLUSIVE“: Vyhlídková plavba pouze pro skupiny od 30 osob v libovolném čase. V ceně vždy 3 hodiny plavby, zvolené menu, dané nápoje a hudba.
Diskotéka radia Impuls – loď Odra: loď vyplouvá od Rašínova nábřeží ve 20.00, od 23.30 kotví u Rašínova nábřeží do 02.00
Diskotéka Fajn radio – loď Visla: loď vyplouvá od Čechova mostu ve 20.30 hod. od 23.30 kotví u Čechova mostu do 02.00 hod
Československá diskotéka – loď Visla: loď vyplouvá od Čechova mostu ve 20.30 hod. od 23.30 kotví u Čechova mostu do 02.00 hod
Flotila
Vyšehrad: restaurační salónní parník
Vltava: v rekonstrukci
Lužnice: motorová restaurační loď
Hamburg: motorová restaurační loď
Odra: vyhlídková motorová loď
Visla: vyhlídková motorová loď
Podrobné informace a jízdní řády na www.paroplavba.cz