Rozhraní Českého krasu, Brd a Zbirožské vrchoviny na jihozápadním okraji Středočeského kraje zaujme návštěvníka nejen překrásnou přírodou a množstvím kulturních památek, ale i technickým odkazem našich předků, jenž této oblasti již v dávných dobách přisoudil osud důležitého dopravního koridoru. Význam původní obchodní stezky protínající mimo jiné i dnešní město Zdice se tak postupem staletí přenesl na ocelové železniční pásy a následně i na plochy zdejší dálnice.
Zejména návštěvníky z řad zájemců o historii silniční a železniční dopravy tak zaujme nově zřízená dopravní expozice umístěná v areálu bývalého železničního depa Českých drah ve Zdicích, jehož historie sahá až do roku 1862.
Kdysi významné železniční depo Zdice, situované na důležitém železničním uzlu tratí Praha – Cheb a Zdice – Protivín, dosloužilo provozním potřebám Českých drah v prosinci roku 2002. Od této doby bylo téměř nevyužívané a sloužilo především k deponaci neprovozních a dlouhodobě odstavených hnacích vozidel. Až v létě roku 2005 se nám – skupině nadšenců historické techniky při SAXI – podařilo areálu depa získat do pronájmu. Po nutných opravách, které si vyžádaly nemalé úsilí našich příznivců, se nám podařilo zrealizovat ojedinělou expozici silniční a železniční techniky, umístěnou v původním kruhovém stání pro lokomotivy.
První návštěvníky jsme v naší expozici uvítali již v květnu 2006 u příležitosti oslav 130. výročí trati Zdice – Protivín, které jsme uspořádali pod hlavičkou Výtopny Zdice za výrazné pomoci okolních obcí, sponzorů a dalších institucí.
Vznik muzejní expozice Výtopna Zdice navazuje na naše dosavadní aktivity z počátku 90. let, spojené především s dokumentací a sběratelstvím souvisejících předmětů. Zhruba od roku 1994 se zabýváme též publikační činností.
Po založení firmy SAXI jsme v roce 1996 vydali několik pohlednic s železniční tématikou. Díky jejich profesionálnímu zpracování a neustálému rozšiřování o zajímavé motivy s dopravní tématikou jsme v tomto oboru špičkou na trhu v rámci celé ČR. Vedle pohlednic vydáváme každoročně též několik tématických kalendářů s hasičskou, silniční a železniční tématikou. Nedílnou součástí naší tvorby je pak edice pamětních publikací, mapujících historii jednotlivých železničních tratí.
Ziskem z těchto činností se tak snažíme alespoň o částečné financování našich výdajů za deponování a renovaci jednotlivých exponátů.
Mezi nejcennější exponáty, které si lze v naší muzejní expozici doslova osahat, patří například motorová lokomotiva BN 60 z roku 1957, která je zástupkyní omezené série prvních motorových lokomotiv se znakem ČKD. Sbírku železničních vozidel pak dotváří množství historicky cenných nákladních vozů, motorové lokomotivy a zatím neprovozní parní lokomotiva…
Z řad silničních vozidel jmenujme hasičský vůz ŠKODA 706 RTH, legendární autobus ŠKODA RTO, tahač TATRA 813 6×6 poháněný dvanáctiválcovým, vzduchem chlazeným motorem T 930. Ve stádiu přípravy pak návštěvník spatří dva automobilové jeřáby TATRA 111 a 813 a nejstarší dochovaný autobus řady ŠM z roku 1964, specifický svým neděleným čelním sklem, bočními plechy z profilovaného hliníkového plechu a automatickou převodovkou. Z osobních automobilů se zde seznámíte například s několika variantami automobilů značky Wartburg z provenience bývalé NDR.
Nejnovějším renovovaným přírůstkem Výtopny Zdice je zapůjčený od SEHATU Poříčany hasičský práškový vůz ŠKODA 706 RT s nástavbou PLA 3000 TOTAL (Německo). Jde o vůz z poloviny sedmdesátých let minulého století, určený pro hašení nebezpečných požárů v rámci podnikového požárního sboru SONP POLDI Kladno. V roce 2006 získal tento vůz titul "MISS MATÝSEK" na setkání hasičských automobilů v Dolní Poustevně.
Součástí muzejní sbírky je i stálá expozice věnovaná historii železniční trati Zdice – Protivín.
Interneotvé stránky: http://www.saxi.cz