Karlův most spojuje Staré Město s Malou Stranou

V Praze je 32 mostů, můstků či lávek vedoucí přes Vltavu či její část, 18 mostů vede přes celou řeku. Z těchto 18 mostů je 13 silničních, 8 tramvajových, 4 železniční a 1 pouze pro pěší.

Karlův most  

Karlův most je nejstarší stojící most přes řeku Vltavu v Praze a druhý nejstarší dochovaný most v Čechách. Karlův most nahradil předchozí Juditin most, stržený roku 1342 při jarním tání ledů. Nechal ho vybudovat král Vladislav II. a dostal jméno po králově manželce Juditě. Po stržení Juditina mostu sloužilo Pražanům provizorní dřevěný most. Stavba kamenného mostu byla dokončena až na začátku 15. století. Praha se tak i díky novému mostu stala významnou zastávkou na evropských obchodních stezkách. Od konce 17. století bylo na most postupně umístěno 30, převážně barokních soch a sousoší. Původně se mostu říkalo „kamenný“ nebo „pražský“. Název Karlův most se vžil až okolo roku 1870. Po mostě vede historická královská cesta.

Most legií se zastávkou na Střeleckém ostrově

Most spojuje Národní třídu, Střelecký ostrov a Újezd s Malou Stranou. Vede po něm tramvajová trať. Zajímavou zastávkou je určitě Střelecký ostrov, kam uprostřed mostu můžete sestoupit po schodech, nalézá se zde park. Jedná se o ideální místo pro relax uprostřed rušného města. Původně byl most řetězový, byl postaven v letech 1839–1841 a sloužil až do roku 1898. Současný kamenný most byl postaven v letech 1898–1901. Most je tvořen z 9 plochých kleneb různého rozpětí. Nad Střeleckým ostrovem se jedná o klenbu z kruhových segmentů, ostatní mají elipsovitý tvar. Na obou stranách jsou umístěny vždy dvě věže, které v dobách rané existence mostu sloužily k vybírání mýtného.

Vyšehradský Železniční most

Tento most je pozoruhodný především svojí výstavbou. Byl postaven v letech 1871–1872 společností Harkort z Duisburgu jako jednokolejný železniční most. To ovšem nestačilo vysokým nárokům na železniční dopravu. Roku 1901 byla jeho konstrukce vyměněna za novou dvojkolejnou mostnici i s chodníky po stranách. Způsob této přestavby se stal v Praze senzací. Přestavba tehdy proběhla skoro ze dne na den. Začala 30. září v 6 hodin ráno, kdy tudy projel poslední vlak. Během následujících pěti hodin dělníci posunuli celou starou mostní konstrukci o 7,5 metru na připravené demontážní lešení. Dalších 25 minut trvalo, než byla na prázdné místo zasunuta nová konstrukce, připravená na sousedním lešení. Celá tato přestavba nakonec trvala pouhých 36 hodin. Další den již zde vlaky opět jezdily, během stavby nemusela být přerušena ani vodní doprava.

Zajímavostí je, že most nemá žádné oficiální jméno, označuje se jako „železniční most“ a pojmenování se už tak vžilo, že se z něj stalo jméno vlastní.

Zdroj a více informací najdete na: cs.wikipedia.org

Kde toto místo najdete:

Sdílejte článek s přáteli:

Našli jste nějakou chybu? Nahlašte nám ji

Report Nahlásit chybu